Thursday, May 10, 2012

Agungnya cinta Zulaikha

Setelah sekian lama, Zulaikha juga semakin uzur di mamah usia. Dia sudah menjadi wanita yang tua dan papa, matanya sudah rabun dan pendengarannya sudah tidak tajam.Namun demikian, gelora cintanya terhadap nabi Allah Yusuf tidak pernah padam. Malah, tetap membara dan tetap tersimpan rapi di lubuk hatinya.

Bersama-sama itu, Allah telah mencurahkan  nur hidayah ke dalam hatinya. Zulaikha sentiasa mengadu akan keluh kesahnya kepada yang Esa. Tentang rasa cinta hatinya juga.

"Wahai Tuhanku, aku sudah tidak tahan didera kerinduan yang tidak bertepi kepada Yusuf. Jika benar cintaku tidak layak untuk Yusuf, maka Engkau tariklah rasa kerinduan ini hanya untukMu semata-mata."

Maka, Allah sendiri telah melamar Zulaikha untuk Yusuf. Para malaikat dijadikan saksi kepada pertunangan mereka. Allah kemudiannya telah menjadikan Zulaikha kembali muda dan cantik seperti berumur 17 tahun. Malah, lebih menawan jika dibandingkan dengan zaman keemasannya dahulu.

Sebagai suami, Yusuf sering meminta Zulaikha untuk bersamanya. Namun, Zulaikha kini tidak seperti dulu; seorang penggoda wanita yang licik. Zulaikha kini, sering khusyuk dalam solat. Sentiasa mendekatkan diri kepada Yang Esa. Hinggakan Yusuf menjadi tidak keruan.

"Wahai, Zulaikha, bukankah dulu engkau yang mengoyakkan bajuku demi mendapatkan cinta dariku?" tanya Yusuf kepada zaujahnya.

"Ya, dulu aku memang liar. Tapi, itu sebelum aku bertemu dengan cintaNya. Ketahuilah wahai suamiku kini hatiku tidak seperti dahulu lagi. Hatiku hanyalah untuk Allah". jawabnya Zulaikha. 

Lalu ketika Zulaikha bangun untuk meneruskan solatnya, Yusuf mengejar dan menangkap isterinya hingga baju Zulaikha terkoyak. Melihat peristiwa itu, Jibrail lalu turun dari langit dan berkata:

"Wahai Yusuf, baju dengan baju. Kepedihan Zulaikha pada waktu lalu terbalas dengan kepedihanmu. Maha Suci Allah Tuhan Pengubah Situasi."



sumber : 7 Wanita Hina & Mulia karya Misbah Em Majidy

No comments: