Saturday, January 8, 2011

we r really speaking!

MANGLISH is short for Malaysian English, though some might argue that it is Mangled English or in the simple equation..

MALAYSIA+ ENGLISH = MANGLISH
Examples:
  • english: would you turn off the fan?
  • manglish: off the fan.

  • english: hi, Lucy. Haven't see you for a long time. How are you?
  • manglish: hi, Lucy. Long time no see. So how?

  • english: these durians are really good!
  • manglish: best-lah the durian!

  • english:i'd like to order a glass of plain water.
  • manglish: sky juice one.

  • english: encik Kamal is out of town.
  • manglish: encik Kamal outstation.

  • english: would you reverse your car?
  • manglish: gostan!

source: Honk! If You're Malaysian by Lydia Teh

Thursday, January 6, 2011

rraaawwrrr, makan budak!!

agaknya lah kan, best ke kalau hidup tanpa perasaan?.. aku tak boleh imagine kalau lah life kita macam tuu?.. boleh buat muka toya sepanjang masa..

"nak ke mana tuu kak?".."kedai depan tuu jer"..sambil buat muka senyonyong mak dara..

"wah, ko dapat 14A SPM!! tahniah..!!".."dah rezeki aku.."katanya sambil muka tak ada riak-riak excited langsung!

secara automatik rasa macam nak lempang laju-laju jer kalau jumpe orang macam tuu walaupun dia tak buat apa-apa..hahaa..tapi, kalau dah memang sikap dan cara dia macam tuu sejak azali lagi nak buat macam mana?..redha jer lah..

kalau kat rumah, aku lah manusia yang paling berperasaan sekali! kalau aku balik jer rumah, memang suara aku jer yang akan kedengaran..mana taknye pagi-pagi lagi dah boleh dengar suara aku terjerit-jerit..bak kata adik aku, macam ORANG GILAK!! haha..sengal budak tuu..

mana aku tak jerit- jerit kalau sorang-sorang nak masukkan baju busuk kat dalam bakul pun susah..kalau aku suruh masukkan dalam mesin basuh pastu isi sabun siap-siap lagi memang tak lah kan!

pastu nanti bila da siap mandi, kain tuala merata-rata..campak sana campak sini..ikut dan jer! bukannye tahu nak sidai kat penyidai..nanti bila nak mandi, mulalah tercari-cari balik..bila da tak jumpa tanya aku..pastu mulalah aku membebel-bebel macam mak nenek sebelum aku bagi balik tuala dorang tuu..kadang tuu bila pikir-pikir balik macam kelakar pon ada aku ni..hahaha..adoila!

sebab tuu lah kan kalau kat rumah bila aku terjerit-jerit macam tuu mak aku mula menyampuk.."isk isk macam mak tiri..!"..sambil mak aku gelak-gelak..terus aku tak jadi marah..tak nak ahh aku jadi mak tiri..

pastu nanti adik perempuan aku sampuk, "bukan macam mak tiri dah tuu, tapi macam singa betina..!" terus aku cubit tangan dia sambil gelak-gelak..cehh..aku cool lagi bila dia cakap macam tuu sebab at least singa tuu comel..kirenya dia nak kata aku comellah sebenarnya..tapi, tak nak ngaku! hahaaa..kantoi ko ochik!

adik bongsu aku pun nak juga dia menyampuk.."tulaa..kenapalah okak ni garang sangat?..macam GORILLA lah!!" cchhooiiitt!!! terus dia cabut lari takut kena ngan aku..dah semua orang ketawa terbahak-bahak kat aku..memang nak kena budak ni..geram betol aku!!

tapi apa-apa pun aku di beri gelaran, aku tak kisah pun..gasak korang laa nak panggil aku ahli sihir ke hape ke..yang penting kalau korang susah, korang cari siapa?..aku jugak!!..tolong buat itu, tolong buat ini..

tengok, segarang-garang aku pon, hati tetap baek woo..! sayang korang!! =)

mesti tersedak-sedak gorilla ney..^^

Tuesday, January 4, 2011

ada apa dengan jari manis..


satukan kedua tangan anda dan tekuk jari tengah ke bahagian dalam,kemudian 4 jari lainnya pertemukan ujungnya (lihat gambar).

permainan dimulai.5 pasang jari tetapi hanya sepasang yang tidak boleh dipisahkan....

1.cuba buka ibu jari anda,ibu jari boleh di buka kerana ibu jari mewakili orang tua.manusia mengalami sakit dan kematian,oleh kerana demikian orang tua kita juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

2.tutup kembali ibu jari anda dan buka jari telunjuk anda,jari telunjuk mewakili saudara kita (abang,kakak,adik).mereka memiliki keluarga sendiri,dan mereka juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

3.sekarang tutup jari telunjuk anda dan buka jari kelingking anda,jari kelingking mewakili anak-anak.cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita kerana mereka harus berkeluarga sendiri.

4.selanjutnya,tutup jari kelingking anda,bukalah jari manis dimana anda menyarungkan cincin perkahwinan.anda akan heran kerana jari manis tersebut tidak boleh dibuka.kerana jari manis mewakili suami isteri,selama hidup anda dan pasangan anda akan terus melekat satu sama lain,sehidup semati.

*kalau masih belum paham,cuba baca ayat diatas sekali lagi.


sources: credit to sembang kosong dan FCUKZ..^^

Saturday, January 1, 2011

kesah aku dan bas..!

entry panjang berjela setelah sekian lame tak di update! gasak lah..la3..

weh, korang aku da sampai UMP!! giler awal aku sampai kan?..semalam korang seronok berfoya2 tengok bunga api sambut taun baru, aku pulak pada waktu dan ketika itu dok terumbang ambing dalam bas nak balek kuantan..kenapa terumbang ambing??sebabnye pak cik driver bawak bas laju giler nak mati..selalunye sebelum ney memang standard kalo aku naek bas pukul 11 malam, memang dalam pukul 6 pagi macam tuu da sampai kuantan, tapi semalam bas bertolak pukul 11.30 malam pon, kitorang boley sampai kuantan dalam pukul 5.45 pagi macam tuu..so, korang imagine laa sendiri macam mane pak cik driver tuu bawak bas..zapp zupp zapp, da sampai!

risau gak aku kalo2 tetibe muka aku masok muke depan harian metro ke, kosmo ke, mahupon buletin utama "PELAJAR UMP MAUT KEMALANGAN"..tajuk besar terpampang..dah laa sepanjang perjalanan memang hujan renyai2..tambah2 lagi sekarang ney banyak kes2 kemalangan..seriau aku! nauzubillah mintak jauh ya Allah!

berbalek kepada kesah aku kat dalam bas tadi, dah laa aku taley tido sebab pakcik bawak bas laju macam nak terbalek bas, tapi bile aku baru jepp nak terlelap tetibe pak cik driver brek emergency..naseb baek aku waktu tuu yang baru nak terlelap sempat gak sambar pemegang kat tepi seat aku kalo tak memang mao benjol kepala aku terhantuk..kakak yang duduk sebelah aku pon mujur sempat pegang anak die yang dok tidur kat atas riba sambil mengucap panjang. kalau tak mahu terperosok budak tuu kat bawah seat.."kenapa dek?" kakak tuu tanye aku..aku pon teros pandang depan tengok..cehhh, sape lah yang tak tambat lembu malam2 gini..takkan lah sambut taun baru sampai lupe nak tambat lembu..adalah dalam 4,5 ekor gitu dok wat cowwalk lintas jalan.."ada lembu lintas jalan kak.." "terkejut akak tadi..engat ape.."kata kakak tuu sambil tepuk2 anak die suruh sambung tidur balek..kenapa kak?..kakak pon fikir macam saya fikir ke?..kata aku dalam hati..

then, aku ase cam aku jepp yang still dok terkebil2 tengok jalan walhal penumpang laen memang da sambung tidur pon..maybe sebab kekejutan yang melampau akibat aksi cowwalk lembu2 itu tadi..hua3..nak tido nak tido..pejam mate rapat2 dengan harapan akan terlelap beberapa minit kemudian..tetibe, bukkk! teros paling kiri tengok2 rupenye kaki anak kakak kat sebelah aku ney terlanding kat atas ribe aku..adoila..! nak kejut kang kesian pulak..so, jalan yang terbaek, redha!

sejam lepas tuu, penumpang kat sebelah kanan seat aku, husband n wife turun..risau aku tengok wife die yang tengah sarat pregnant langkah slow2 turun tangge..maonye tetibe tersadung..tak ke naye..naseb baek lah husband die papah slow2..sape tak sayang bini ooiii!..hahaha..tetibe!
so, aku pon teros tarik beg laptop aku pindah tempat..kesian gak aku tengok kakak sebelah aku ney dok ribe anak die dari tadi..3 tahun pon berat woo! aku yang ribe laptop ney pon mao lenguh apatah lagi kakak tuu,,takpe lah kak, saya beralah! sile bangga dengan saya! hahaha..masok lif tekan sendiri oke..!^^

aiyakk, taley tido lagi..hua3..da puas tengok depan, tengok kiri kanan pulak..tengok pokok2 yang colourful..biru, hijau, merah, kuning..sume kaler ade..bile bas berhenti kat traffic light tetibe aku nampak ade 2 orang lelaki ney dok pasang bunge manggar kat tepi jalan..giler ahh..pukul 2 3 pagi pon boley still keje..macam laa taley tunggu esok..hebat2! tengah syok2 aku dok tengok dorang cocok2 bunge manggar tuu tetibe dorang pulak tengok aku..taley bla siap sengih2..cehhh, teros aku paling ke kiri buat2 tak tao! apesal lah, orang depan aku ney boley tak bukak ikatan langsir..da ta sempat aku nak cover..$#!&* sighs..

eh2 da nak sampai kuantan..aku pon ta sedar bile mase aku terlelap..tapi, yang pasti kepala aku saket sebab tak cukup tidur..hua3..walaupon sampai kuantan awal tapi, dalam pukul 9 jugak laa baru aku sampai UMP..ney sume gara2 sayang duet tamo naek teksi..kalo naek teksi at least 3o hinggit gak melayang ney..baek tunggu bas..3 hinggit jepp! biar murah asal efektif..errkk!

sampai2 jepp bilek letak beg kemas siket2,pasang cadar, teros tumbang..memang balas dendam cukup2!!..sedar2 da pukul 2 petang..lame giler aku tidur..then teros bangun mandi, basuh baju, kemas bilek, kemas almari, kemas beg, cuci2 kipas, lap meja yang berhabuk mao 2 3 inci gamaknye..tetibe, aku dengar macam bunyi loceng..ntah dari mane datangnye ntah dan yang pasti akulah satu2nye makhluk yang benama manusia yang ade kat aras aku dan mungkin blok pada waktu dan ketika itu..teros aku capai fon cepat2 cari name yanti.."yanti, jap lagi nak gi bilek yanti tau, and tido sane sekali..!"